söndag 5 februari 2017

Portföljuppdatering

Nu var det länge sen jag uppdaterade bloggen. Jag läser i stort sett varje dag alla andra bloggar men tar mig inte tiden att skriva själv. Kan börja med att berätta att i slutet av december så sålde jag Atrium Ljungberg och för några dagar sen försvann Fabege ut ur portföljen. Båda alltså när de kommit upp till en nivå när jag inte säljer med förlust. Portföljen ligger +2,53% i år!

Föräldraledigheten och vab i december gjorde att lönen inte blev den bästa i januari. Men alla pengar som går till portföljen är bra, bättre lite än inget alls! 

Kort om bolagen i min portfölj. Castellum är en av de allra pålitligaste utdelningsaktierna på Stockholmsbörsen. Årets utdelningsförslag motsvarar en höjning med 18%. Castellum börsnoterades 1997 och lämnade sin första utdelning 1998, sen dess har bolaget höjt utdelningen varje år och årets höjning blir den 19:e i rad.

Hennes & Mauritz rapporterade en oförändrad utdelning på 9,75kr. Tredje året i rad utdelningen är 9,75kr och de kommer fortsättningsvis dela ut två gånger per år. Investors utdelningspolicy att höja utdelningen varje år kvarstår men kommer att påverkas nästa år av att Ericsson sänkt sin utdelning. I år höjs Investors utdelning från 10kr till 11kr!

SEB höjer sin utdelning från 5,25kr till 5,50kr. Skanska går starkt i USA och höjer sin utdelning från 7,50kr till 8,25kr. Tele2 höjer från 5,16kr till 5,23kr men kommer från nästa år ändra sin utdelningspolicy. Om jag förstår allt rätt så kommer de dela ut 4kr nästa år, en sänkning alltså. Axfood, Nibe, Nobina, Hemfosa, Handelsbanken och Kinnevik kommer med sina rapporter fram över.

1 kommentar:

  1. Hallå! SLUTA inte skriva! Att skriva är som att träna! Man måste hålla igång! Ser att du länkar till min blogg! Lägger till din i min lista! ☺

    SvaraRadera